سرطان كولون و ركتوم ـ قسمت اول

تشخيص و درمان

سرطان روده بزرگ ، یا سرطان کولون : در این بیماری سلولهای سرطانی در داخل بافت روده شروع به تکثیر میکنند. اگر چه این سرطان از جمله معمولترین سرطانهای بشر به حساب میآید اما بدلیل بهبود روشهای غربالگری و تشخیصی، تعداد موارد جدید این بیماری و مرگ ناشی از آن بطور قابل ملاحظهای کاهش یافته است.این بیماری در هر سنی بروز مییابد اما میزان بروز در سن بالای ۵۰ سال بیشتر است. زمانیکه در مراحل اولیه تشخیص داده میشود.

این سرطان درمان پذیر است اما تشخیص آن در این مراحل هیچگونه علامتی ندارد. روده برزگ بخشی از سیستم گوارشی( شامل مری، معده، رودههای بزرگ و کوچک) میباشند. روده باریک از انتهای معده شروع شده و به روده بزرگ ختم میشود و سپس روده بزرگ نیز از آنجا تا محل مقعد ادامه مییابد، روده بزرگ شامل دو بخش است. بخش اول اصطلاحاً کولون نامیده میشود. که حدود ۱۸۰ سانتی متر طول دارد. بخش دوم نیز راست روده است که طول آن به ۱۵ تا ۲۵ سانتی متر میرسد.

فهرست مندرجات
۱ عوامل خطر
۲ علائم و نشانهها
۳ غربالگری و تشخیص
۴ مراحل سرطان
۵ روشهای درمانی
۶ پیوند به بیرون

عوامل زیر ممکن است شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ را در فرد افزایش دهد:
سن : اکثر افراد مبتلا به این بیماری سن بالای ۵۰ سال دارند اما این بیماری در هر سنی اتفاق می افتد.
رژیم غذایی : بین این بیماری و رژیم غذایی پر از چربی و پر انرژی و کم فیبر، رابطه مستقیم وجود دارد. همچنين رژيم هاي حاوي گوشت قرمزشانس ابتلا به سرطان كولون را افزايش مي دهد.
پولیپ ها : این بیماری بصورت رشد تودههای خوش خیم در جدار روده تعریف میشود که معمولاً بعد از سن ۵۰ سالگی شایع است.البته اين نكته قابل ذكر است كه انواعي از پوليپ هاي ركتوم وجود دارد كه در سنين جواني و ميان سالي ظاهر ميشود كه يا سرطاني است و يا تاندانس بدخيمي دارند ولي بايد اين آگاهي داده شود كه بهنظر میرسد که در این ساختاريعني پوليپ ها شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ را افزایش میدهند.

تاریخچه شخصی : کسانیکه قبلاً سرطان های روده بزرگ داشتهاند یا خانم هایی که مبتلا به سرطان تخمدان، رحم، یا پستان بوده اند. شانس بیشتری جهت ابتلا به این بیماری دارند.در حال حاضر در بعضی از موارد این سرطان، ژنهای مسؤول شناسایی شده اند. لذا قبل از بروز سرطان، چنین افرادی را از نظر حامل ژن بودن مورد بررسی قرار میدهند.
کولیت اولسروز : در این بیماری پوشش جدار روده بزرگ دچار التهاب شده است.افراد مبتلا به این بیماری شانس بیشتری جهت ابتلا به سرطان كولون و ركتوم دارند.

علائم و نشانهها
علائم این بیماری ممکن است شبیه به سایر علائم نظیر عفونت ها، بواسیر و بیماری های التهابی روده باشد. بنابراین مراجعه به پزشک به منظور ارزیابی بهتر، لازم و ضروری میباشد. از آنجایی که در مراحل اولیه این بیماری با موفقیت قابل درمان است. در صورت مشاهده هر کدام از علائم زیر به پزشک مراجعه نمائید.
وجود هرگونه تغییر در عادات دفعی روده نظیر اسهال، یبوست یا کاهش قطر مدفوع که بیش از یک روز طول بکشد.
خونریزی از راست روده یا وجود خون در مدفوع
دردهای قولنجی معده
استفراغ
ضعف و خستگی
یرقان و زردی پوست یا سفیده چشم البته لازم است ذكر شود كه اين علامت زودرس نيست . ولي بسيار حائز اهميت است.
در بعضی از موارد ممکن است فرد مبتلا به سرطان بوده اما هیچگونه علامتی نداشته باشد. بنابراین غربالگری در افراد پر خطر مثل افراد بالای ۵۰ سال ضروری میباشد.

علی محمودلو [ 1391-06-29 ]