هموروئيد در زنان ـ بخش اول

علل بروز هموروئید
هموروئید که بیماری بسیار شایعی است ( تا ۵۰ سالگی دست کم ۵۰ درصد مردم آن را تجربه کرده اند ) علت های متعددی دارد . فشار ناشی از حاملگی و زایمان عمده ترین دلیل بروز هموروئید در زنان جوان است .

یبوست ، به خصوص یبوست شدید و طولانی که با زور زدن هنگام دفع همراه است ، اسهال ، مصرف مداوم و زیاد ملین ها ، حالات ایستادن و نشستن های طولانی و تغذیه ناکافی با مواد فیبری ، عدم تحرک کافی که منجر به کاهش قدرت عضلانی عضلات ناحیه ی لگن می شود مثلا اشخاصی كه بعلل بیماری مثل بیماران پاركینسونی و كسانی كه دچار سكته مغزی شده اند ویا اشخاصی كه دچار شكستگی لگن و گردن استخوان ران ویا نقائص مادرزادی لگن شده اند و عوامل زمینه ای یا ژنتیکی از علل ایجاد هموروئید هستند .

مشخص گردیده است که در افراد مبتلا به هموروئید داخلی فشار داخلی ناحیه مقعد در حال استراحت بیش از میزان طبیعی بوده و همراه با امواج غیرطبیعی است .

انواع هموروئید
هموروئید بر اساس محل قرارگیری ، به سه نوع داخلی ، خارجی و داخلی ـ خارجی تقسیم می گردد:
هموروئید داخلی : بالای « خط آنورکتال » قرار دارد . گشاد شدن و پرخونی عروق این شبکه نهایتاً می تواند به تشکیل لخته ، تورم و زخم در دیواره ی عروق و خونریزی منجر شود .

هموروئید داخلی را همچنین در درجه بندی چهارتایی ، درجه ی چهار نیز اطلاق می نمایند . هموروئید درجه یک وضعیتی است که به کانال آنال محدود می گردد . درجه ی دو می تواند به کانال آنال نزول کند ولی به تدریج به سر جای خود برمیگردد .
هموروئید درجه سه با دست به داخل آنال بر میگردد . هموروئید درجه چهار دچار پرولاپس شده یعنی از محل خودافتادگی پیدا کرده و به داخل برنمی گردد .

هموروئید خارجی :
هموروئید خارجی به تورم پوست و عروق خونی اطراف مقعد اطلاق می گردد . در این حالت چنانچه لخته خونی در این ناحیه ایجاد شده باشد که بسیار دردناک نیز هست ، نوع ترومبوزه را ایجاد می کند . هموروئید خارجی از داخل توسط بافت پوستی پوشیده شده است . چنانچه این « پوست » توسط وضعیت ترومبوزه ( تجمع لخته خونی ) کشیده شود ، درد شدید و ناگهانی ایجاد می کند .

هموروئید داخلی ـ خارجی : گاهی هر دو نوع داخلی و خارجی با هم بروزمی کنند که آن را نوع مختلط نیز می نامند .

علائم معمول عبارتند از :
احساس ناراحتی به خصوص هنگام دفع ، خارش که همواره انعکاسی از یک التهاب متوسط است ، درد مشخص یا درد مبهم ، سوزش به شکل خون روشن ، قبل ، بعد و یا هنگام دفع مدفوع ، خونریزی مزمن از هموروئید داخلی گاهی می تواند آن قدر شدید باشد که باعث کمبود آهن در بدن شود . بیرون زدگی در نوع هموروئید خارجی که در واقع بیرون افتادگی بافت رکتال از کانال مقعد بوده و در اندازه های متفاوت رخ می دهد . معمولاً بعد از دفع و ایستادن های طولانی یا سایر فشارها به این ناحیه اتفاق می افتد .

از آنجائیکه علائم هموروئید مشابه علائم برخی بیماری های جدی ناحیه تحتانی دستگاه گوارش و کولون است ، توصیه می شود در موارد زیر از خوددرمانی پرهیز و هر چه سریعتر به پزشک مراجعه گردد :

خونریزی قابل توجه
وجود خون تیره در مدفوع
هر نوع تغییر در عادات دف
درد شکمی و احساس پری در ناحیه شکم
کاهش وزن
تهوع و استفراغ مکرر
خروج موکوس ( حالت بلغمی )

برخی داروها ممکن است علامت های هموروئید را تشدید کنند . به طور مثال داروهای ضدانعقاد ، آسپرین ، مسکن و ضدالتهاب هایی مانند ایبوپروفن ( Ibuprofen ) ، داروهای ضد اسید حاوی املاح آلومینیوم مثل قرص یا شربت « آلومینیوم ام جی » و مسکن هایی که کدئین دارند می توانند باعث تشدید یبوست شوند .متاسفانه گروهی از همكاران از این دارو ها برای درمان استفاده می كنند باید دقت كرد كه اصول درمانی رعایت شود.

es. [ 1393-04-09 ]
متشکرم از فرمایشات و راهنمائیهایتان برای ما بیماران.

فاطمه زهرا طالب سرشکی [ 1393-02-21 ]
اگر ممکن است روش درمان گیاهی این بیماری راتوضیح دهید با سپاس

niloo [ 1390-05-29 ]
سلام بالاخره شما نگفتی که روش درمانی شما به چه صورت است؟ و هزینه که مهمتر از همه است هم بیان نفرمودید