مقدمه ای بر درمان هموروئید با روش سه گانه :: بستن حلقه لاستیکی + تزریق فنل + یخ زدگی

خلاصه

درمان هموروئيد داخلي و خارجي يك روش درماني سريع كه قابل انجام در كلينيك و يا مطب مي باشد كه منجر به از بين رفتن توده هموروئيدال مي گردد. بررسي اجمالي اين روش درماني بررسي نتايج درماني و مقايسه با روش هاي كلاسيك درماني در ايران و جوامع ديگر نشان دهنده مزايا و نتايج مثبت اين روش درماني است.

براي تحقيق از بيماراني كه به مطب اينجانب و يا بيمارستان مراجعه نموده اند انتخاب شده كه مبتلا به هموروئيد داخلي و يا داخلي و خارجي بوده اند و اغلب با علائم خونريزي بيرون زدگي توده هموروئيدال و درد مراجعه كرده اند كه براي درمان از دستگاه Suction Rubber Band استفاده شده. اين روش يك روش منحصر به فرد مي باشد زيرا از سه عمل مكمل براي از بين بردن توده هموروئيدال استفاده شده:

Rubber Banding Phenol Injection Freezing

بكار بردن اين سه روش از بين بردن توده هموروئيدال را تسريع مي كند و عوارض بكار بردن حلقه لاستيكي به تنهايي را كاهش مي دهد و حاصل كار موفقيت آميزتر شده است.

از 112 بيمار مراجعه كرده، 7 مورد مبتلا به هموروئيد درجه يك، 35 مورد مبتلا به هموروئيد درجه سه و 70 مورد به هموروئيد درجه دو بودند و بيماران در حدود سه ماه پيگيري شده اند.

عوارض و علائم بعد از عمل عبارت بودند از:

66% موارد بعد از عمل، درد نداشته اند.

34% موارد بعد از عمل، درد داشته اند.

3% موارد بعد از عمل، درد شديد داشته اند.

97%موارد بعد از عمل، خونريزي ديررس بعد از هفته اول داشته اند.

3% مواد بعد از عمل، خونريزي ديررس متوسط كه نياز به اقدامي نداشته اند.

3% موارد بعد از عمل، سوزش داشته اند كه ناشي از بكار بردن نيتروژن براي يخ زدگي بوده است.

در 90% بيماران نياز به اقدام مجدد نبوده است.

در 8% بيماران در مرتبه دوم اقداماتي مثل مرتبه اول با تعداد كمتر صورت گرفته است.

در 2% بيماران اقدامات جراحي موثر واقع نشد و نياز به جراحي كلاسيك هموروئيد بود.

در 83% موارد، بيماران از نتيجه عمل رضايت كامل داشته اند.

در 11% موارد، بيماران از نتيجه عمل رضايت نسبي داشته اند.

در 6% موارد، بيماران از نتيجه عمل ناراضي بودند.

نتيجه

با در نظر گرفتن اينكه اين تكنيك درماني يك تكنيك غيرتهاجمي است، بصورت سرپايي صورت مي گيرد، هزينه اي در حدود 1/4 عمل جراحي كلاسيك دارد، با توجه به اينكه 94% از بيماران از اين عمل رضايت داشته اند و همچنين دوره نقاهت كوتاهي دارد، اين تكنيك يك روش موفق به حساب مي آيد.